Kippenkoers met hindernissen. Deel 2

Wat doe je met een kip die pubert?

Eerst wou ze broeden.
Dagenlang wou ze broeden op het ei van haar zus Marie. ’t Is gin avance meisje, er is geen haan in ’t spel dus dat broeden is puur energie- en tijdverlies.

Enige googleacties verder wist ik dus dat ik haar consequent van haar broedplaats moest wegjagen, want ze zou veel te veel energie en gewicht verliezen door het eten te laten staan voor haar toch op voorhand al verloren actie.

Met een beginnende puberende de dochter in huis was het met wat tegenzin dat ik steeds weer de boeman speelde. Fluwelen handschoenen werkten niet bij deze puber. Een stok wel, want naar mijn handen pikte ze volop. Neenee, mevrouwtje was er niet mee akkoord dat ik haar kuren verstoorde.

Na een paar weken volhouden dacht ik gewonnen te hebben. Maar ‘hoho, als je maar niet denkt dat ik nu eieren ga leggen voor je’.

Met ons vieren sakkerden we verder.  Met moeite 4 eitjes  per week van 2 kippen. Pff, hebben wij daarvoor kippen in onze tuin gehaald.

Maar toen, de moed zat bijna in onze schoenen, verblijdde Juliette ons met een eitje!

Onze puber haar streken zijn voorbij! Juliette gedraagt zich weer als een normale kip!

Niet dus.

Vorige donderdag ging Anouck de tuin in en hoorden we (je hoorde het waarschijnlijk ook, ’t was nogal luid) “Juliette is weg”

Madam zat parmantig naast de kippenren. We lokten haar met wat graan heel makkelijk weer in de ren en deden er een net over.

Vrijdag kwam ik thuis : Julliette zat er weer naast. Jacques dus ’s avonds ook de ren in om te zien langs waar onze ontsnappingskoningin ontsnapt.

En dit doen we nu dus al 5 dagen. Telkens we denken dat ze er nu echt niet meer uit kan, vindt ze weer een mogelijkheid. ’t Feit dat ze zo mager geworden is door haar broedperikelen zal er wel voor iets tussen zitten dat ze precies overal doorgeraakt.

De enige mogelijkheid die ik vandaag nog zag was onder de draad door op 1 plaats maar dan moet ze dus wel de draad omhoog duwen met haar kop en rug.
Daar ligt nu een dikke plank voor. Als morgen die plank verschoven is om toch weer uit die ren te geraken dan ben ik zeker : Juliette heeft superkrachten!

superkip

Juliette, de superkip

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

