Carpaccio van kabeljauw met sintjacobsnootjes op een bedje van spinazie

Nu ik beroepsmatig nogal eens met het levenseinde te maken heb, durf ik wel eens een ‘andere’ vraag stellen.

Zo vroeg ik onlangs aan Jacques : “schat, stel dat je weet dat dit je laatste avondmaal is, wat wil je dan eten?”

Hij moest even nadenken en somde een hele resem gerechten op.

“Heila heila, ’t is niet de bedoeling dat je dood gaat van gulzigeheid hé, dit is ‘seven’ niet hé”

Hij dacht nog eens na en hier komt zijn droommenu voor zijn laatste maaltijd :

Een glas of 2 champagne (Blanc de Blanc de préférence de Vve Fourny et fils als hij dan toch mag kiezen) met daarbij een courgettemousse. Ten huize Teamkoekendoos beter gekend als “Anoucks lievelingshapje” (Bron : Lekker feesten van Colruyt)

Dan een voorgerechtje waarover hieronder meer.

Lamsfilet met rode wijn saus en kroketjes. Aangezien hij niet weet in welk seizoen hij zal komen te gaan, en we seizoensgebonden eten nogal belangrijk vinden bij ons laat mijn wederhelft de keuze van de groentjes open : asperges en een erwtenzalfje of pastinaakfrietjes, gestoofde schorseneren en een pompoenzalfje.

Voor dessert wil hij chocolademoelleux. (ik hoop dat ik erbij mag zijn, ik beloof dat ik zeker mijn bord zal uitlikken)

Het voorgerecht dus. Daar heb ik jullie hulp voor nodig.
Stel dat ik als eerste vertrek en hij achterblijft. Al dat voorgaande kan er wel iemand van me overnemen (opletten met de cuisson, mijn echtgenoot is nogal kritisch én verwend), maar het voorgerechtje is een “eigen creatie”.
Ooit werd er hier eens een wedstrijd uitgeschreven waar je een eigen gerechtje moest ontwikkelen met de zee als inspiratie. Ik keek naar de zee, de inspiratie kwam. Ik maakte het  gerechtje, liet het mijn huisgenoten proeven en goedkeuren en diende het in.
Helaas pindakaas, er was maar 1 inzending, ze vonden het goed, maar met maar 1 inzending vonden ze dat ze de prijs niet konden uitreiken. Ben er nog een beetje boos om : een kookworkshop in een professionele keuken waarbij ik de gasten mocht uitnodigen. Zomaar aan mijn neus voorbij, maar mijn receptje hadden ze wel hé.

Ewel, ik geef het jullie ook. Iemand zal het wel maken voor mijne vent als ik het niet meer kan hé.

Nodig :

  • Verse kabeljauwfilet die je eventjes in de diepvries stopt zodat je ze superdun kan snijden
  • Verse jonge bladspinazie
  • Sint jacobsnootjes (2 per persoon, tja, wie wil er allemaal meegenieten van mijne vent zijn laatste avondmaal)
  • Sjalotje
  • 2 eetlepels azijn
  • 10 cc room
  • 150 gr harde boter in blokjes
  • Citroen
  • Tijm, laurier, peper en zout.

Schik de dunne plakjes kabeljauw op een bord. Besprenkel dit lichtjes met citroensap. Kruid met peper en zout.
Maak een ‘blankebotersaus’ : snij een sjalotje fijn, doe het in de pan met een laurier en tijm. Breng aan de kook met de azijn en een dubbele hoeveelheid water.
Goed doorkoken, dan de room eraan toe voegen.
Weer goed doorkoken. Van het vuur nemen en de blokjes boter erin roeren.
Kruiden met peper, zout en een beetje citroensap.
Giet de saus door een zeef.
Gaar de spinazie zonder vocht toe te voegen. Stoof de gare spinazie in wat boter. Goed kruiden met peper en zout.
Bak de St Jacobsnootjes (niet te ver hé, Jacques haalt het einde van de maaltijd niet omdat hij zich ergert als hij rubber moet eten)
Schik de spinazie op de carpaccio. Leg de St Jacobsnootjes hierop en overgiet met een beetje saus.

gerechtje

Voila.

By the way : geen paniek wi, ben niet van plan van direct naar betere oorden te vertrekken hoor. En ‘ k heb ook geen andere snode plannen : ik hoop dat we nog heeeeeeeeeel lang mogen wachten voor Jacques zijn laatste avondmaal klaar moet zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

